Κάποιοι εύκολοι τρόποι να ενδυναμώσετε την μνήμη σας.
Απαντήσεις στην παραπάνω ερώτηση
382
10-20-17
googlareto είπε:
Κάποιοι εύκολοι τρόποι να δυναμώσετε την μνήμη σας. Είχατε ποτέ σας σκεφτεί κάτι και εν συνεχεία το ξεχάσατε σχεδόν αμέσως, περιμένοντας να το θυμηθείτε αργότερα; Η αλήθεια είναι, ότι η συγκεκριμένη μνήμη μπορεί για την ακρίβεια να βρίσκεται ή να μην βρίσκεται εκεί. Εάν κάτι που σκεφτήκατε δεν απομνημονεύτηκε στην λειτουργικά σας μνήμη ή την προσωρινή σας μνήμη, τότε στην ουσία χάνεται. Το παρήγορο σε αυτό είναι ότι εάν η σκέψη κατορθώσει να αποθηκευτεί στην μόνιμη μνήμη ή μακράς διάρκειας, τότε θα παραμείνει εκεί για τα καλά.
Εάν αναρωτιόσαστε γιατί δεν μπορούμε να θυμηθούμε κάτι όταν το χρειαζόμαστε, ο λόγος είναι ότι η μνήμη βρίσκεται εκεί, αλλά μας λείπει η γνώση του πώς να την ανακαλέσουμε. Ο λόγος για αυτό είναι ότι όποτε απομνημονεύετε κάτι, ο εγκέφαλος σας δημιουργεί παραδείγματα ανάκλησης που βασίζονται σε ταυτόχρονα συμβάντα. Αυτό σημαίνει ότι αυτά τα παραδείγματα ανάκλησης μπορεί όμως και να μην έχουν και μεγάλη σημασία για την μνήμη. Ενώ αυτό ακούγεται πολύ άβολο, υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να εκπαιδεύσουμε το μυαλό μας να έχει γρήγορη πρόσβαση σε κάτι που χρειάζεται να θυμηθούμε.
Το κουμπί του ύπνου.
Αυτή η στρατηγική περιλαμβάνει την λειτουργική σας μνήμη, το μέρος του εγκεφάλου σας που χρησιμοποιείτε για να κάνετε πράγματα όπως η πρόσθεση αριθμών. Οι επιστήμονες έχουν ερευνήσει πόσο διάστημα κάτι παραμένει στην λειτουργική μας μνήμη πριν αρχίσει να ξεχνιέται και βρήκαν ότι η πληροφορία παραμένει στο μυαλό μας για περίπου 18 δευτερόλεπτα. Μερικοί από τους συμμετέχοντες στην έρευνα ήταν σε θέση να θυμηθούν περίπου το 10% της πληροφορίας μετά από 18 δευτερόλεπτα, αλλά κάτι τέτοιο δεν επαρκεί εάν χρειάζεται να απομνημονεύσετε ένα αριθμό τηλεφώνου. Το κόλπο εδώ είναι απλό αλλά ιδιαίτερα αποτελεσματικό. Εάν προσπαθείτε να θυμηθείτε μια διεύθυνση ή κάτι παρόμοιο μέχρις ότου βρείτε την ευκαιρία να το γράψετε, αντί να το επαναλαμβάνετε συνεχώς , απλώς να το αναφέρετε κάθε 15 δεύτερα περίπου για λίγα λεπτά για να μην το ξεχάσετε( ξεκινήστε όμως την επανάληψη πριν από τα 18 δεύτερα διότι διαφορετικά το μεγαλύτερο μέρος της πληροφορίας θα χαθεί).
Το σύστημα με τα ξυλόκαρφα ή τις ακίδες.
Το σύστημα με τα ξυλόκαρφα ή ακίδες του ανθρωπίνου σώματος είναι μια από τις πλέον περίεργες μεθόδους ανάκλησης της μνήμης, αλλά λειτουργεί καλά με πολλούς ανθρώπους και οι ερευνητές έχουν επιβεβαιώσει ότι είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να απομνημονεύσουμε και να ανακαλέσουμε σημαντικές πληροφορίες. Η ιδέα βασίζεται στο να φαντάζεστε μέρη του ανθρώπινου σώματος, και να τα χρησιμοποιείτε σαν ακίδες για να απομνημονεύσετε πληροφορίες. Αυτές οι ακίδες περιέχουν κάποια τραβηγμένη εικόνα στο μυαλό μας που σχετίζεται με το αντικείμενο που προσπαθείτε να θυμηθείτε. Ένα παράδειγμα είναι να χρησιμοποιείτε το σύστημα για να απομνημονεύσετε τα διαφορετικά μέρη του ανθρώπινου ματιού . Εάν θέλετε να θυμηθείτε την κόρη του οφθαλμού, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κούτελο σαν ακίδα και να φανταστείτε μια τραβηγμένη εικόνα ενός μαθητή, ή να κρεμάσετε μια εικόνα από ένα καλαμπόκι στην φανταστική μύτη που θα αντιπροσωπεύει τον κερατοειδή του οφθαλμού. Αυτή η απλή συσχέτιση είναι ένας καταπληκτικός τρόπος για να απομνημονεύσετε μικρές ομάδες από σχετικές πληροφορίες.
Εστιάζοντας την προσοχή μας
Ενώ αυτή η τεχνική φαίνεται πως είναι εύκολη, πολλοί σπουδαστές έχουν την τάση να ακούνε μουσική, ή να παρακολουθούν τηλεόραση ενώ μελετούν και δεν πιστεύουν ότι πραγματικά τους εμποδίζει από του να αφομοιώσουν την ύλη. Εντούτοις, οι ερευνητές μελέτησαν αυτήν την συμπεριφορά και διαπίστωσαν ότι εμποδίζει σημαντικά την ικανότητα μας να απομνημονεύσουμε πληροφορίες. Όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενες περιπτώσεις , πολλαπλές πραγματικά δραστηριότητες είναι αδύνατον να γίνουν. Ενώ το μυαλό μας πραγματοποιεί κάποιες εργασίες( όπως η αναπνοή) κάνοντας ταυτόχρονα και άλλα πράγματα, αυτά δεν είναι συνειδητές διαδικασίες τις περισσότερες φορές. Δεν μπορείτε πραγματικά να παρακολουθείτε τηλεόραση και να μελετάτε ταυτόχρονα : αντί για αυτό το μυαλό σας θα πηγαίνει μπρός πίσω ανάμεσα στις δύο μορφές αισθητήριων δεδομένων. Ένας από τους ερευνητές περιέγραψε την μνήμη των ανθρώπων που κάνουν ταυτόχρονα πολλά πράγματα σαν ‘πρόχειρη’ και τόνισε ότι κοιτούν εκεί που δεν θα έπρεπε’. Το ζητούμενο εδώ είναι να απομονώσετε τα αισθητήρια δεδομένα για να μπορέσετε να απομνημονεύσετε αποτελεσματικά τις πληροφορίες.
Η Συσχέτιση.
Μια άλλη χρήσιμη μέθοδος είναι να συνδέετε πολλά πράγματα μαζί σε μία λίστα. Αυτό αποδεικνύεται ιδιαίτερα χρήσιμο εάν προσπαθείτε να θυμηθείτε πράγματα τα οποία είναι εντελώς άσχετα το ένα με το άλλο, όπως ένα κατάλογο με ψώνια. Μια από τις πλέον δημοφιλείς μορφές είναι η μέθοδος σύνδεσης με μια ιστορία, όπου δημιουργούμε ένα φανταστικό σενάριο που περιλαμβάνει πράγματα που μας βοηθούν να τα θυμηθούμε καλύτερα. Ένα παράδειγμα είναι εάν έχετε μια λίστα με ψώνια για το supermarket που περιλαμβάνει , μαρμελάδα, απορρυπαντικό, ζάχαρη άχνη και παγωτό. Θα μπορούσατε βέβαια να δημιουργήσετε μια φανταστική έστω και γελοία ιστορία που να έχει ως εξής : Ο Dan ο απορρυπαντικός καθώς έκανε μια βόλτα πάτησε πάνω σε μια πεταμένη φέτα από μαρμελάδα. Αργότερα συνάντησε την φίλη του την ζαχαρένια και πήγαν για παγωτό. Οι ερευνητές έχουν βρει ότι αυτή η μέθοδος του φανταστικού σεναρίου είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική.
Έχει εντούτοις ένα μειονέκτημα. Επειδή βασικά είναι μια λίστα με συσχέτιση πραγμάτων, σημαίνει ότι δεν μπορείτε να φθάσετε σε ένα πράγμα στο τέλος χωρίς προηγουμένως να έχετε περάσει από τα υπόλοιπα πράγματα της ιστορίας. Παρόλα αυτά , εάν η λίστα που προσπαθείτε να απομνημονεύσετε είναι μικρή δεν θα σας δημιουργήσει πρόβλημα. Εναλλακτικά , θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε αρκετές σύντομες ιστορίες για να απομνημονεύσετε τα διαφορετικά μέρη στην λίστα σας.
Η λέξη κλειδί.
Η μέθοδος αυτή είναι ένα εξαιρετικά χρήσιμο κόλπο όταν απομνημονεύουμε λεξιλόγιο από μια ξένη γλώσσα. Αυτή η μέθοδος εφαρμόστηκε πειραματικά στην τάξη και αποδείχτηκε ιδιαίτερα αποτελεσματική. Για να χρησιμοποιήσετε αυτήν την μέθοδο, πάρτε έναν ήχο που αναγνωρίζετε από μια καινούρια λέξη και χρησιμοποιήστε τον σαν λέξη κλειδί που να σχετίζεται οπτικά με την νέα λέξη που μαθαίνετε. Ένα τέτοιο παράδειγμα θα ήταν εάν προσπαθούσατε να θυμηθείτε την Ρώσικη λέξη για το κτίριο, που προφέρεται zdawnyeh. Θα μπορούσατε να επιλέξετε πχ μια πιο γνωστή λέξη για αυτό όπως την Αγγλική λέξη dawn( χάραμα). Η ιδέα αυτή λοιπόν είναι να πάρετε την λέξη dawn και να χρησιμοποιήσετε την φαντασία σας σχετικά με αυτό που προσπαθείτε να απομνημονεύσετε . Σε αυτήν την περίπτωση η λέξη που προσπαθείτε να απομνημονεύσετε σημαίνει κτίριο, έτσι λοιπόν μπορείτε να φανταστείτε ότι κοιτάζετε το πρώτο φως της ημέρας μέσα από τα παράθυρα ενός μεγάλου κτιρίου.
Η μέθοδος Loci.
Η μέθοδος Loci έχει περισσότερα από ένα ονόματα και σχήματα. Ονομάζεται επίσης η μέθοδος του ταξιδιού και η Ρωμαϊκή μέθοδος δωματίου και πιθανόν εφευρέθηκε από τους Ρωμαίους. Εντούτοις , όλες οι μορφές αυτής της μεθόδου λειτουργούν με βάση τις ίδιες αρχές. Βασικά, περπατάτε νοητικά μέσα από μια περιοχή – θα μπορούσε να είναι το σπίτι σας ή κάποια άλλη διαδρομή που γνωρίζετε πολύ καλά – και απομνημονεύετε διάφορα πράγματα από τα δωμάτια ή ορόσημα της διαδρομής σας. Μετά, όταν χρειαστεί να ξαναθυμηθείτε κάτι, περπατάτε νοερά μέσα από την περιοχή ξανά και παίρνετε τις κατάλληλες πληροφορίες. Αυτή είναι μία από τις πλέον παλιές μεθόδους απομνημόνευσης, και η επιστήμη έχει επιβεβαιώσει πρόσφατα ότι είναι πράγματι ιδιαίτερα αποτελεσματική και για νέους και ηλικιωμένους .
Ο Τεμαχισμός
Εκτεταμένη έρευνα έχει δείξει ότι ο αριθμός των αντικειμένων που μπορούμε να συγκρατήσουμε στην λειτουργική μας μνήμη οποιαδήποτε στιγμή κυμαίνεται από πέντε έως εννέα ( επτά κατά μέσον όρο). Αυτό αρχικά δεν φαίνεται να βγάζει νόημα – εξάλλου, οι αριθμοί τηλεφώνων έχουν 10 αριθμούς και τους συγκρατούμε στην λειτουργική μας μνήμη για λίγο. Ο λόγος που μπορούμε να συγκρατήσουμε αριθμούς τηλεφώνων εντούτοις, είναι ότι διαχωρίζονται σε τμήματα πληροφοριών . Έτσι ένας αριθμός τηλεφώνου με 10 ψηφία είναι στην ουσία 3 κομμάτια πληροφοριών για να τα συγκρατήσουμε στην μνήμη μας οποιαδήποτε στιγμή. Αυτό βέβαια μπορεί να γίνει με πιο έντονο τρόπο σε άλλους τομείς.
Οι grandmasters του σκακιού πχ από παλιά ψυχαγωγούν τους θεατές παίζοντας ταυτόχρονα πολλά παιχνίδια( σιμουλτανέ) , μερικές φορές και με κλειστά μάτια, και παρόλα αυτά κερδίζουν. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτοί οι εξπέρ του σκακιού έχουν απομνημονεύσει ασυνείδητα μεγάλα τμήματα κινήσεων και πιθανοτήτων με την μορφή νοητικών εικόνων που εύκολα μπορούν να τα θυμηθούν με ελάχιστα στοιχεία, δίνοντας τους την δυνατότητα να πετύχουν εύκολες νίκες που πραγματικά φαίνονται απίθανες .
Το Περιβάλλον.
Όταν είσαστε μικρά παιδιά και ξεχνάγατε ή χάνατε κάτι, η μητέρα σας πιθανόν να σα ς έλεγε να επιστρέψετε πίσω στο τελευταίο σημείο που θυμόσαστε ότι το είχατε. Λοιπόν, σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες φαίνεται πως οι μανάδες μας είχαν απόλυτα δίκιο. Αυτό είναι ένα φαινόμενο που ονομάζεται μνήμη βασισμένη σε εξαρτώμενα. Βασικά επειδή η ανάκτηση των στοιχείων της μνήμης μας δημιουργείται γύρω από τις αισθητήριες πληροφορίες τις οποίες δεχόμαστε κάθε φορά – όσο καλύτερα μπορείτε να ξαναδημιουργείτε τα στοιχεία αυτών των πληροφοριών, τόσο περισσότερες δυνατότητες έχετε να ξαναθυμηθείτε απόλυτα κάτι.
Μερικοί επιστήμονες αρχικά αμφισβήτησαν αυτήν την θεωρία αλλά αργότερα την επιβεβαίωσαν με δικά τους πειράματα, διαπιστώνοντας ότι όταν οι συμμετέχοντες στα πειράματα μάθαιναν κάτι υποβρυχίως, τους ήταν πιο εύκολο να το θυμηθούν ξανά κάτω από το νερό παρά από πάνω. Και δεν είναι μόνον αυτό διότι οι μελέτες επίσης αποδεικνύουν ότι αυτή η μνήμη βασισμένη σε εξαρτώμενα μπορεί επίσης να περιλαμβάνει και μια νοητική κατάσταση . Πιστεύουν ότι κάτι που απομνημονεύεται ενώ είναι κανείς μεθυσμένος , θαμπορέσει να το θυμηθεί καλύτερα όταν βρίσκεται πάλι στην ίδια κατάστασημέθης. Ένας αποτελεσματικός τρόπος για να χρησιμοποιήσετε αυτήν την μέθοδο θα ήταν να ξαναδημιουργήσετε το περιβάλλον του διαγωνίσματος για το οποίο διαβάζετε για να δώσετε εξετάσεις.
Ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα για να θυμηθεί κανείς είναι τα μεγάλα κομμάτια κειμένων, αλλά μην φοβόσαστε – έρευνες έχουν δείξει ότι μετατρέποντας ένα κείμενο σε μουσική είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος να ενισχύσετε την μνήμη σας. Πολλοί από εμάς ίσως να είναι εξοικειωμένοι με τα μνημονικά από το τραγουδάκι της αλφαβήτας, αλλά ο τρόπος για να χρησιμοποιήσετε αυτήν την τεχνική είναι πολύ πιο προχωρημένος και πολύπλοκος. Ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα για οποιοδήποτε μαθητή λυκείου πχ είναι να μάθει τον περιοδικό πίνακα στοιχείων.
Ευτυχώς, ο περιοδικός πίνακας προσαρμόστηκε σε τραγούδι την δεκαετία του 1950 από ένα καθηγητή μαθηματικών ονόματι Tom Lehrer. Αυτός ο περιοδικός πίνακας ταίριαξε με έναν ρυθμό των Gilbert and Sullivan και συνεχώς πλέον χρησιμοποιείται στις αίθουσες διδασκαλίας για να βοηθήσει τους μαθητές του λυκείου και του γυμνασίου να μάθουν τα στοιχεία. Αυτό είναι απλά ένα παράδειγμα της χρήσης της μουσικής για να βοηθήσει την μνήμη, και θα μπορούσατε εύκολα να χρησιμοποιήσετε αυτήν την τεχνική για να απομνημονεύσετε ότι χρειαζόσαστε. Απλά πάρτε το κείμενο που προσπαθείτε να μάθετε και προσαρμόστε το σε ένα τραγούδι που γνωρίζετε πολύ καλά.
Η Όσφρηση.
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η όσφρηση είναι η πιο πανίσχυρη μέθοδος υπενθύμισης, ειδικά όταν προσπαθούμε να βρούμε έντονα βαθιές μνήμες . Ο λόγος για αυτό είναι ότι ενώ οι περισσότερες αισθήσεις χρειάζονται να περάσουν από τα άλλα μέρη του εγκεφάλου πριν φθάσουν στην μνήμη, η μύτη είναι σε θέση να το προσπεράσει αυτό και να πάει κατευθείαν στο κέντρο της μνήμης , πράγμα πολύ χρήσιμο για την θύμηση μας. Ένας απλός αλλά αποτελεσματικός τρόπος για να χρησιμοποιήσουμε αυτήν την μέθοδο θα ήταν όταν διαβάζετε για ένα διαγώνισμα. Θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε έντονα αρωματισμένο lip balm ενώ μελετάτε, και μετά να το πάρετε μαζί σας και στο διαγώνισμα. Με αυτές τις τεχνικές, θα μπορούσατε να μετατρέψετε το μυαλό σας σε καλό οργανωμένη βάση δεδομένων.
Κάποιοι εύκολοι τρόποι να δυναμώσετε την μνήμη σας. Είχατε ποτέ σας σκεφτεί κάτι και εν συνεχεία το ξεχάσατε σχεδόν αμέσως, περιμένοντας να το θυμηθείτε αργότερα; Η αλήθεια είναι, ότι η συγκεκριμένη μνήμη μπορεί για την ακρίβεια να βρίσκεται ή να μην βρίσκεται εκεί. Εάν κάτι που σκεφτήκατε δεν απομνημονεύτηκε στην λειτουργικά σας μνήμη ή την προσωρινή σας μνήμη, τότε στην ουσία χάνεται. Το παρήγορο σε αυτό είναι ότι εάν η σκέψη κατορθώσει να αποθηκευτεί στην μόνιμη μνήμη ή μακράς διάρκειας, τότε θα παραμείνει εκεί για τα καλά.
Εάν αναρωτιόσαστε γιατί δεν μπορούμε να θυμηθούμε κάτι όταν το χρειαζόμαστε, ο λόγος είναι ότι η μνήμη βρίσκεται εκεί, αλλά μας λείπει η γνώση του πώς να την ανακαλέσουμε. Ο λόγος για αυτό είναι ότι όποτε απομνημονεύετε κάτι, ο εγκέφαλος σας δημιουργεί παραδείγματα ανάκλησης που βασίζονται σε ταυτόχρονα συμβάντα. Αυτό σημαίνει ότι αυτά τα παραδείγματα ανάκλησης μπορεί όμως και να μην έχουν και μεγάλη σημασία για την μνήμη. Ενώ αυτό ακούγεται πολύ άβολο, υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να εκπαιδεύσουμε το μυαλό μας να έχει γρήγορη πρόσβαση σε κάτι που χρειάζεται να θυμηθούμε.
Το κουμπί του ύπνου.
Αυτή η στρατηγική περιλαμβάνει την λειτουργική σας μνήμη, το μέρος του εγκεφάλου σας που χρησιμοποιείτε για να κάνετε πράγματα όπως η πρόσθεση αριθμών. Οι επιστήμονες έχουν ερευνήσει πόσο διάστημα κάτι παραμένει στην λειτουργική μας μνήμη πριν αρχίσει να ξεχνιέται και βρήκαν ότι η πληροφορία παραμένει στο μυαλό μας για περίπου 18 δευτερόλεπτα. Μερικοί από τους συμμετέχοντες στην έρευνα ήταν σε θέση να θυμηθούν περίπου το 10% της πληροφορίας μετά από 18 δευτερόλεπτα, αλλά κάτι τέτοιο δεν επαρκεί εάν χρειάζεται να απομνημονεύσετε ένα αριθμό τηλεφώνου. Το κόλπο εδώ είναι απλό αλλά ιδιαίτερα αποτελεσματικό. Εάν προσπαθείτε να θυμηθείτε μια διεύθυνση ή κάτι παρόμοιο μέχρις ότου βρείτε την ευκαιρία να το γράψετε, αντί να το επαναλαμβάνετε συνεχώς , απλώς να το αναφέρετε κάθε 15 δεύτερα περίπου για λίγα λεπτά για να μην το ξεχάσετε( ξεκινήστε όμως την επανάληψη πριν από τα 18 δεύτερα διότι διαφορετικά το μεγαλύτερο μέρος της πληροφορίας θα χαθεί).
Το σύστημα με τα ξυλόκαρφα ή τις ακίδες.
Το σύστημα με τα ξυλόκαρφα ή ακίδες του ανθρωπίνου σώματος είναι μια από τις πλέον περίεργες μεθόδους ανάκλησης της μνήμης, αλλά λειτουργεί καλά με πολλούς ανθρώπους και οι ερευνητές έχουν επιβεβαιώσει ότι είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να απομνημονεύσουμε και να ανακαλέσουμε σημαντικές πληροφορίες. Η ιδέα βασίζεται στο να φαντάζεστε μέρη του ανθρώπινου σώματος, και να τα χρησιμοποιείτε σαν ακίδες για να απομνημονεύσετε πληροφορίες. Αυτές οι ακίδες περιέχουν κάποια τραβηγμένη εικόνα στο μυαλό μας που σχετίζεται με το αντικείμενο που προσπαθείτε να θυμηθείτε. Ένα παράδειγμα είναι να χρησιμοποιείτε το σύστημα για να απομνημονεύσετε τα διαφορετικά μέρη του ανθρώπινου ματιού . Εάν θέλετε να θυμηθείτε την κόρη του οφθαλμού, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κούτελο σαν ακίδα και να φανταστείτε μια τραβηγμένη εικόνα ενός μαθητή, ή να κρεμάσετε μια εικόνα από ένα καλαμπόκι στην φανταστική μύτη που θα αντιπροσωπεύει τον κερατοειδή του οφθαλμού. Αυτή η απλή συσχέτιση είναι ένας καταπληκτικός τρόπος για να απομνημονεύσετε μικρές ομάδες από σχετικές πληροφορίες.
Εστιάζοντας την προσοχή μας
Ενώ αυτή η τεχνική φαίνεται πως είναι εύκολη, πολλοί σπουδαστές έχουν την τάση να ακούνε μουσική, ή να παρακολουθούν τηλεόραση ενώ μελετούν και δεν πιστεύουν ότι πραγματικά τους εμποδίζει από του να αφομοιώσουν την ύλη. Εντούτοις, οι ερευνητές μελέτησαν αυτήν την συμπεριφορά και διαπίστωσαν ότι εμποδίζει σημαντικά την ικανότητα μας να απομνημονεύσουμε πληροφορίες. Όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενες περιπτώσεις , πολλαπλές πραγματικά δραστηριότητες είναι αδύνατον να γίνουν. Ενώ το μυαλό μας πραγματοποιεί κάποιες εργασίες( όπως η αναπνοή) κάνοντας ταυτόχρονα και άλλα πράγματα, αυτά δεν είναι συνειδητές διαδικασίες τις περισσότερες φορές. Δεν μπορείτε πραγματικά να παρακολουθείτε τηλεόραση και να μελετάτε ταυτόχρονα : αντί για αυτό το μυαλό σας θα πηγαίνει μπρός πίσω ανάμεσα στις δύο μορφές αισθητήριων δεδομένων. Ένας από τους ερευνητές περιέγραψε την μνήμη των ανθρώπων που κάνουν ταυτόχρονα πολλά πράγματα σαν ‘πρόχειρη’ και τόνισε ότι κοιτούν εκεί που δεν θα έπρεπε’. Το ζητούμενο εδώ είναι να απομονώσετε τα αισθητήρια δεδομένα για να μπορέσετε να απομνημονεύσετε αποτελεσματικά τις πληροφορίες.
Η Συσχέτιση.
Μια άλλη χρήσιμη μέθοδος είναι να συνδέετε πολλά πράγματα μαζί σε μία λίστα. Αυτό αποδεικνύεται ιδιαίτερα χρήσιμο εάν προσπαθείτε να θυμηθείτε πράγματα τα οποία είναι εντελώς άσχετα το ένα με το άλλο, όπως ένα κατάλογο με ψώνια. Μια από τις πλέον δημοφιλείς μορφές είναι η μέθοδος σύνδεσης με μια ιστορία, όπου δημιουργούμε ένα φανταστικό σενάριο που περιλαμβάνει πράγματα που μας βοηθούν να τα θυμηθούμε καλύτερα. Ένα παράδειγμα είναι εάν έχετε μια λίστα με ψώνια για το supermarket που περιλαμβάνει , μαρμελάδα, απορρυπαντικό, ζάχαρη άχνη και παγωτό. Θα μπορούσατε βέβαια να δημιουργήσετε μια φανταστική έστω και γελοία ιστορία που να έχει ως εξής : Ο Dan ο απορρυπαντικός καθώς έκανε μια βόλτα πάτησε πάνω σε μια πεταμένη φέτα από μαρμελάδα. Αργότερα συνάντησε την φίλη του την ζαχαρένια και πήγαν για παγωτό. Οι ερευνητές έχουν βρει ότι αυτή η μέθοδος του φανταστικού σεναρίου είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική.
Έχει εντούτοις ένα μειονέκτημα. Επειδή βασικά είναι μια λίστα με συσχέτιση πραγμάτων, σημαίνει ότι δεν μπορείτε να φθάσετε σε ένα πράγμα στο τέλος χωρίς προηγουμένως να έχετε περάσει από τα υπόλοιπα πράγματα της ιστορίας. Παρόλα αυτά , εάν η λίστα που προσπαθείτε να απομνημονεύσετε είναι μικρή δεν θα σας δημιουργήσει πρόβλημα. Εναλλακτικά , θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε αρκετές σύντομες ιστορίες για να απομνημονεύσετε τα διαφορετικά μέρη στην λίστα σας.
Η λέξη κλειδί.
Η μέθοδος αυτή είναι ένα εξαιρετικά χρήσιμο κόλπο όταν απομνημονεύουμε λεξιλόγιο από μια ξένη γλώσσα. Αυτή η μέθοδος εφαρμόστηκε πειραματικά στην τάξη και αποδείχτηκε ιδιαίτερα αποτελεσματική. Για να χρησιμοποιήσετε αυτήν την μέθοδο, πάρτε έναν ήχο που αναγνωρίζετε από μια καινούρια λέξη και χρησιμοποιήστε τον σαν λέξη κλειδί που να σχετίζεται οπτικά με την νέα λέξη που μαθαίνετε. Ένα τέτοιο παράδειγμα θα ήταν εάν προσπαθούσατε να θυμηθείτε την Ρώσικη λέξη για το κτίριο, που προφέρεται zdawnyeh. Θα μπορούσατε να επιλέξετε πχ μια πιο γνωστή λέξη για αυτό όπως την Αγγλική λέξη dawn( χάραμα). Η ιδέα αυτή λοιπόν είναι να πάρετε την λέξη dawn και να χρησιμοποιήσετε την φαντασία σας σχετικά με αυτό που προσπαθείτε να απομνημονεύσετε . Σε αυτήν την περίπτωση η λέξη που προσπαθείτε να απομνημονεύσετε σημαίνει κτίριο, έτσι λοιπόν μπορείτε να φανταστείτε ότι κοιτάζετε το πρώτο φως της ημέρας μέσα από τα παράθυρα ενός μεγάλου κτιρίου.
Η μέθοδος Loci.
Η μέθοδος Loci έχει περισσότερα από ένα ονόματα και σχήματα. Ονομάζεται επίσης η μέθοδος του ταξιδιού και η Ρωμαϊκή μέθοδος δωματίου και πιθανόν εφευρέθηκε από τους Ρωμαίους. Εντούτοις , όλες οι μορφές αυτής της μεθόδου λειτουργούν με βάση τις ίδιες αρχές. Βασικά, περπατάτε νοητικά μέσα από μια περιοχή – θα μπορούσε να είναι το σπίτι σας ή κάποια άλλη διαδρομή που γνωρίζετε πολύ καλά – και απομνημονεύετε διάφορα πράγματα από τα δωμάτια ή ορόσημα της διαδρομής σας. Μετά, όταν χρειαστεί να ξαναθυμηθείτε κάτι, περπατάτε νοερά μέσα από την περιοχή ξανά και παίρνετε τις κατάλληλες πληροφορίες. Αυτή είναι μία από τις πλέον παλιές μεθόδους απομνημόνευσης, και η επιστήμη έχει επιβεβαιώσει πρόσφατα ότι είναι πράγματι ιδιαίτερα αποτελεσματική και για νέους και ηλικιωμένους .
Ο Τεμαχισμός
Εκτεταμένη έρευνα έχει δείξει ότι ο αριθμός των αντικειμένων που μπορούμε να συγκρατήσουμε στην λειτουργική μας μνήμη οποιαδήποτε στιγμή κυμαίνεται από πέντε έως εννέα ( επτά κατά μέσον όρο). Αυτό αρχικά δεν φαίνεται να βγάζει νόημα – εξάλλου, οι αριθμοί τηλεφώνων έχουν 10 αριθμούς και τους συγκρατούμε στην λειτουργική μας μνήμη για λίγο. Ο λόγος που μπορούμε να συγκρατήσουμε αριθμούς τηλεφώνων εντούτοις, είναι ότι διαχωρίζονται σε τμήματα πληροφοριών . Έτσι ένας αριθμός τηλεφώνου με 10 ψηφία είναι στην ουσία 3 κομμάτια πληροφοριών για να τα συγκρατήσουμε στην μνήμη μας οποιαδήποτε στιγμή. Αυτό βέβαια μπορεί να γίνει με πιο έντονο τρόπο σε άλλους τομείς.
Οι grandmasters του σκακιού πχ από παλιά ψυχαγωγούν τους θεατές παίζοντας ταυτόχρονα πολλά παιχνίδια( σιμουλτανέ) , μερικές φορές και με κλειστά μάτια, και παρόλα αυτά κερδίζουν. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτοί οι εξπέρ του σκακιού έχουν απομνημονεύσει ασυνείδητα μεγάλα τμήματα κινήσεων και πιθανοτήτων με την μορφή νοητικών εικόνων που εύκολα μπορούν να τα θυμηθούν με ελάχιστα στοιχεία, δίνοντας τους την δυνατότητα να πετύχουν εύκολες νίκες που πραγματικά φαίνονται απίθανες .
Το Περιβάλλον.
Όταν είσαστε μικρά παιδιά και ξεχνάγατε ή χάνατε κάτι, η μητέρα σας πιθανόν να σα ς έλεγε να επιστρέψετε πίσω στο τελευταίο σημείο που θυμόσαστε ότι το είχατε. Λοιπόν, σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες φαίνεται πως οι μανάδες μας είχαν απόλυτα δίκιο. Αυτό είναι ένα φαινόμενο που ονομάζεται μνήμη βασισμένη σε εξαρτώμενα. Βασικά επειδή η ανάκτηση των στοιχείων της μνήμης μας δημιουργείται γύρω από τις αισθητήριες πληροφορίες τις οποίες δεχόμαστε κάθε φορά – όσο καλύτερα μπορείτε να ξαναδημιουργείτε τα στοιχεία αυτών των πληροφοριών, τόσο περισσότερες δυνατότητες έχετε να ξαναθυμηθείτε απόλυτα κάτι.
Μερικοί επιστήμονες αρχικά αμφισβήτησαν αυτήν την θεωρία αλλά αργότερα την επιβεβαίωσαν με δικά τους πειράματα, διαπιστώνοντας ότι όταν οι συμμετέχοντες στα πειράματα μάθαιναν κάτι υποβρυχίως, τους ήταν πιο εύκολο να το θυμηθούν ξανά κάτω από το νερό παρά από πάνω. Και δεν είναι μόνον αυτό διότι οι μελέτες επίσης αποδεικνύουν ότι αυτή η μνήμη βασισμένη σε εξαρτώμενα μπορεί επίσης να περιλαμβάνει και μια νοητική κατάσταση . Πιστεύουν ότι κάτι που απομνημονεύεται ενώ είναι κανείς μεθυσμένος , θαμπορέσει να το θυμηθεί καλύτερα όταν βρίσκεται πάλι στην ίδια κατάστασημέθης. Ένας αποτελεσματικός τρόπος για να χρησιμοποιήσετε αυτήν την μέθοδο θα ήταν να ξαναδημιουργήσετε το περιβάλλον του διαγωνίσματος για το οποίο διαβάζετε για να δώσετε εξετάσεις.
Ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα για να θυμηθεί κανείς είναι τα μεγάλα κομμάτια κειμένων, αλλά μην φοβόσαστε – έρευνες έχουν δείξει ότι μετατρέποντας ένα κείμενο σε μουσική είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος να ενισχύσετε την μνήμη σας. Πολλοί από εμάς ίσως να είναι εξοικειωμένοι με τα μνημονικά από το τραγουδάκι της αλφαβήτας, αλλά ο τρόπος για να χρησιμοποιήσετε αυτήν την τεχνική είναι πολύ πιο προχωρημένος και πολύπλοκος. Ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα για οποιοδήποτε μαθητή λυκείου πχ είναι να μάθει τον περιοδικό πίνακα στοιχείων.
Ευτυχώς, ο περιοδικός πίνακας προσαρμόστηκε σε τραγούδι την δεκαετία του 1950 από ένα καθηγητή μαθηματικών ονόματι Tom Lehrer. Αυτός ο περιοδικός πίνακας ταίριαξε με έναν ρυθμό των Gilbert and Sullivan και συνεχώς πλέον χρησιμοποιείται στις αίθουσες διδασκαλίας για να βοηθήσει τους μαθητές του λυκείου και του γυμνασίου να μάθουν τα στοιχεία. Αυτό είναι απλά ένα παράδειγμα της χρήσης της μουσικής για να βοηθήσει την μνήμη, και θα μπορούσατε εύκολα να χρησιμοποιήσετε αυτήν την τεχνική για να απομνημονεύσετε ότι χρειαζόσαστε. Απλά πάρτε το κείμενο που προσπαθείτε να μάθετε και προσαρμόστε το σε ένα τραγούδι που γνωρίζετε πολύ καλά.
Η Όσφρηση.
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η όσφρηση είναι η πιο πανίσχυρη μέθοδος υπενθύμισης, ειδικά όταν προσπαθούμε να βρούμε έντονα βαθιές μνήμες . Ο λόγος για αυτό είναι ότι ενώ οι περισσότερες αισθήσεις χρειάζονται να περάσουν από τα άλλα μέρη του εγκεφάλου πριν φθάσουν στην μνήμη, η μύτη είναι σε θέση να το προσπεράσει αυτό και να πάει κατευθείαν στο κέντρο της μνήμης , πράγμα πολύ χρήσιμο για την θύμηση μας. Ένας απλός αλλά αποτελεσματικός τρόπος για να χρησιμοποιήσουμε αυτήν την μέθοδο θα ήταν όταν διαβάζετε για ένα διαγώνισμα. Θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε έντονα αρωματισμένο lip balm ενώ μελετάτε, και μετά να το πάρετε μαζί σας και στο διαγώνισμα. Με αυτές τις τεχνικές, θα μπορούσατε να μετατρέψετε το μυαλό σας σε καλό οργανωμένη βάση δεδομένων.
Was this answer helpful?
LikeDislike